Silový tréning v hypoxickom prostredí

Autor: Štefan Čuvala PhD | 17.3.2011 o 21:02 | (upravené 17.3.2011 o 21:11) Karma článku: 3,91 | Prečítané:  826x

Posledných zhruba 10 rokov prebiehali výskumy ohľadom silového tréningu v hypoxickom prostredí. Počas nich sa zistilo, že lokálna hypoxia môže zvýšiť svalovú hypertrofiu i svalovú silu. Tento druh tréningu sa nazýva ako „kaatsu tréning“ a bol výsledkom prakticko-vedeckej činnosti Yoshiakiho Sata, ktorý ho vynašiel. Tréning je prevádzaný tak, že svalu ktorý chceme trénovať, zamedzíme prísun kyslíka (zaškrtíme ho) a potom ho veľmi ľahkým odporom zaťažujeme. Ako veľkým, s akým počtom opakovaní, sérií a odpočinku je prísne individuálne (pre lepšiu orientáciu si prečítaj knihu Kaatsu training, 2005).

 

V nedávnom japonskom výskume (IJSPP, Volume 5, Issue 4, december 2010) sa však išlo ešte ďalej. Vedci vo výskume uvažovali o tom, že celková hypoxia nasledovaná silovým tréningom môže zvýšiť svalovú silu a hypertrofiu. Na výskum vybrali 14 univerzitných študentov, ktorých náhodne rozdelili do dvoch skupín, kde jedna trénovala v hypoxickom prostredí a druhá v normoxii. Každý tréning bol vykonávaný 70% z 1RM, 4 série po 10 opakovaní (skúmali flexiu a extenziu ramena). Študenti cvičili 2x do týždňa počas 6 týždňov a potom boli zmeraný magnetickou rezonanciou na posúdenie nárastu svalstva. Svalová sila sa posudzovala na základe 1RM.

Výsledok je zaujímavý. Svalová hypertrofia bola značne vyššia v skupine, ktorá trénovala v hypoxickom prostredí, ako v skupine s normoxiou. Svalová sila sa zvýšila v hypoxickej skupine už po 3 týždňoch, kdežto v skupine s normálnym tlakom kyslíka, neboli po 3 týždňoch žiadne signifikantné zmeny. Autori sa domnievajú, že tieto výsledky by do budúcnosti mohli aspoň z časti zmeniť niektoré tréningové postupy.

Na druhej strane som sa dostal aj k štúdií, kde „kaatsu tréning" viedol až k rabdomyolíze u hokejového hráča. Túto štúdiu publikoval nórsky fyzioterapeut (CJSM, máj 2010), ktorí chcel pomôcť hokejistovi pri rehabilitácií kolena. Zaškrtil mu stehno a nariadil mu robiť extenzie (40!!! opakovaní s 12kg, čo je ľahký odpor, a potom ešte 4 série po 15 opakovaní s rovnakou váhou, odpočinok 45 s.). Po dvoch dňoch po tréningu musel byť atlét hospitalizovaný. V krvi mu namerali 12,400 jednotiek na liter kreatín kinázy. Táto látka sa vyplavuje do krvi pri rozpade svalových buniek a hodnota, ktorú som spomenul je už vysoko riziková, keďže pri nej dochádza k poškodeniu obličiek. Sami autori spomenuli, že dôvodom rabdomyolízy mohol byť príliš veľký počet opakovaní.

Každopádne hypoxický silový tréning môže pravdepodobne prinášať výsledky, no musia sa dodržať presné pravidlá postupnosti a primeranosti, ktoré sledujú individualitu športovca. Viacej informácií môžete nájsť na našej stránke www.partofheart.eu

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.


Už ste čítali?